Followers

Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Thursday, October 30, 2014

UNTUK BACAAN HAKIM NEGARA SAHAJA !

SINGAPURA 30 Okt - Mahkamah Tinggi Singapura mengekalkan Seksyen 377A Kanun Keseksaan, iaitu undang-undang yang melarang seks antara lelaki, dan menolak hujah-hujah bahawa peruntukan itu bertentangan dengan Perlembagaan.

Dalam memutuskan bahawa peruntukan itu tidak menyalahi Perlembagaan, Mahkamah Rayuan yang terdiri daripada tiga hakim semalam menolak dua cabaran berasingan untuk menghapuskan undang-undang itu.

Pasangan gay Gary Lim, 46, dan Kenneth Chee, 38, serta Tan Eng Hong, 51, berpendapat ​​undang-undang itu bersifat diskriminatif dan wajar dihapuskan sah mahkamah.

Mereka berhujah mengatakan bahawa Seksyen 377A melanggar hak mereka untuk perlindungan saksama di bawah undang-undang, seperti yang dijamin oleh Perkara 12 Perlembagaan, dan melanggar hak mereka untuk hidup dan bebas, seperti dijamin oleh Perkara 9.

Undang-undang itu memperuntukan hukuman penjara sehingga dua tahun bagi lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki lain, sama ada secara terbuka atau tidak.

Tan adalah orang pertama yang mencabar undang-undang itu pada 2010 selepas dia didakwa melakukan seks oral dengan lelaki lain dalam tandas awam.

Manakala Lim dan Chee kemudiannya memfailkan cabaran mereka sendiri dan kes mereka didengar secara berasingan dan ditolak oleh hakim Mahkamah Tinggi Quentin Loh tahun lalu.- rn



Hakim negara yang susah susah berjuang untuk peliwat !

Monday, October 27, 2014

PERWAKILAN USAH BUAT LAWAK , INI BUKAN MASANYA !

Tiang seri' negara bakal dibahas dalam AGM Umno



Umno sedang mengumpul pandangan daripada akar umbi berhubung perkara berkaitan 'tiang seri' negara seperti agama, kaum dan institusi diraja untuk dibahaskan pada perhimpunan agung parti itu bulan depan.
  
Naib Presiden parti Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata pandangan berkenaan penting bagi mengelak perkara berkaitan 'tiang seri' negara menjadi polemik hingga mencetuskan perpecahan kaum di negara ini.
 
"Majlis Tertinggi Umno sudah putuskan saya memimpin Jawatankuasa Usul dan Jurucakap sempena Perhimpunan Agung Umno. Saya juga pengerusi Biro Perlembagaan dan Perundangan Umno.
  
"Sehubungan itu, Umno menerusi jawatankuasa dan biro ini sedang mendapatkan pandangan daripada akar umbi mengenai perkara-perkara 'tiang seri' untuk dibawa dan dibahaskan ke Perhimpunan Agung parti," katanya selepas menghadiri majlis rumah terbuka Deepavali Muafakat Johor di Kluang, hari ini.
  
Turut hadir Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan dan Sumber Manusia Johor R Vidyanathan.

Hishammuddin yang juga menteri pertahanan berkata pandangan daripada akar umbi amat penting bagi Umno dalam menyatakan pendirian parti itu berhubung perkara-perkara yang sering diperkatakan rakyat terutamanya Akta Hasutan.
 
Menurutnya mengambil kira pandangan akar umbi juga merupakan amalan tradisi Umno dan Barisan Nasional dalam menjaga kepentingan rakyat.
 
Konvensyen Umno Johor di Johor Baharu awal bulan depan juga akan dijadikan medium bagi mendapatkan maklum balas daripada akar umbi berhubung perkara berkenaan, katanya.
 
-Bernama 


Ulasan
Aku rasa jika menjadi kenyataan inilah kali pertama orang UMNO boleh bercakap terbuka tentang tiga unsur penting yang selama ini diperjuangkan. Kalau tidak orang UMNO macam terpaksa memendam, kerana nak jaga hati macam macam orang.

Hati orang UMNO hancur lebur. Cina, India sebebas bebasnya bercakap. Dah jadi macam orang Melayu pulak menumpang. Dalam masa yang sama, ini aku rasa pengiktirafan kepada DS Hishammuddin . Beliau dan teamnya dah berjaya mengubah cara pemilihan pada pemilihan yang lalu. Aku harap beliau berjaya jugak kali ini.

Aku jugak rasa ini penghormatan jugak diberi kepada akar umbi UMNO. Gunakan peluang ini sepenuhnya. Usah buat lawak bodoh masa ada peluang bercakap benda yang serius untuk agama, bangsa dan tanah air.


DAP, MCA, GERAKAN gunakan persidangan mereka untuk kukuhkan penguasaan, UMNO kena gunakan peluang ini setelah kita pasti PAS dan PKR tidak boleh kita harapkan.




Saturday, October 25, 2014

POLITIK ULAR ?


Hari ini dah 1 Muharram 1436. Beberapa hari saja lagi orang orang UMNO akan berkampung di Kuala Lumpur untuk menghadiri Perhimpunan Agung UMNO 2014. Kenyataannya selepas PAU 2013, tiada sebarang pencapaian hebat UMNO yang boleh dibanggakan.

Aku percaya UMNO kena benar benar bersedia untuk menghadapi Pilihanraya Umum 14 yang dijangka akan berlangsung pada tahun 2018. Berbanding parti parti lain, yang aku rasa selamat hanya DAP kerana politik perkauman Cina. Yang lain bergantung kepada setakat mana parti itu bersedia.

Kali ini aku nak bercakap satu aspek saja. Inklusif seperti yang diwar warkan khasnya selepas PRU 12 yang menyaksikan UMNO hampir tumbang. Pemimpin UMNO kena berubah. Kalau pemimpin UMNO masih bertanjak, berlagak, aku tak rasa UMNO akan menang lebih besar.


Selepas pemilihan lalu, yang menyaksikan cabaran terbesar Datuk Seri Hishammuddin mempertahankan Naib Presiden, disusuli dengan keberkesanan beliau menangani MH370, aku dah jadi peminat beliau. Aku nampak DS Hishammuddin ini ada gaya tersendiri dalam berpolitik.

Kesediaan beliau turun bersama rakyat memang aku kagumi dan bila aku bersembang dengan rakan rakan, nampaknya ramai yang suka cara ini khasnya anak anak muda. Masa untuk dilihat ' berkuasa ' sebenar dah berlalu bahkan dah jadi punca penolakan rakyat.


Rakyat mahukan pemimpin yang mudah didekati, mesra. Kalau nak tunjuk lagak , gaya hebat, rakyat tak hormat pun. Aku rasa DS Najibpun ada kualiti ini.

Anwar Ibrahim memang ' mesra rakyat ', dan begitu kebanyakan pemimpin Pakatan khasnya DAP. Semua pemimpin kanan Pakatan boleh ditemui tanpa banyak syarat. Bila bila masa.

Maka ada pemimpin UMNO akan kata, " Kami pemimpin Kerajaan, ada prosedur yang nak kena ikut ". Aku setuju jugak tapi untuk pengetahuan prosedur itulah yang akan menghukum UMNO nanti.

Masa berubah. Cara berfikir manusia jugak bertukar. Kalau UMNO selesa dengan cara lama, aku bimbang UMNO akan jadi pembangkang. Pembangunan, kemudahan awam umumnya dah hampir selesai. Rakyat terbanyak tidak lagi berfikir mereka bergantung kepada UMNO.

Maka apa lagi yang UMNO miliki berbanding pembangkang? Tiada. Sebab itu pemimpin UMNO perlu sekurang kurang kelihatan seperti ular yang pada bila bila masa sanggup menyusur akar.

Thursday, October 23, 2014

RIBUAN ORANG SERTAI FLASH MOB SELAMATKAN ANWAR DI PERAK.

Kejayaan besar PKR Perak sebab ribuan orang yang lalu lalang dapat melihat mereka berhimpun. kalau tak ada orang lalu lalang, maka mereka jer lah dalam 20 0rang.

Aku dengar peniaga di kawasan berhampiran marah sebab perniagaan mereka terganggu. Orang nak singgah rasa tak selesa.


Bagaimanapun beberapa orang peniaga telah menyumbangkan buah limau bali kepada kumpulan ini yang dipercayai kering tekak . Hah ! Hah ! Hah !





IPOH 23 Okt - PKR Perak melalui Angkatan Muda Keadilan (AMK) menjalankan flashmob selama 20 minit di hadapan Gerai Limau Tambun, Jalan Gopeng di sini, semalam sebagai sokongan atas perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 28 dan 29 Oktober ini.

Flashmob digelar ‘Rakyat Hakim Negara’ itu berlangsung selama lebih 20 minit disertai lebih 20 ahli PKR dan AMk diketuai Timbalan Ketua AMK Negeri, Tan Kar Hing.

Ketika ditemui, Kar Hing berkata, perbicaraan membabitkan Anwar itu nanti disifatkan bukan bersifat perbicaraan individu, tetapi lebih kepada perbicaraan rakyat.

“Dalam masa beberapa hari lagi, Datuk Seri (Anwar) akan dibicarakan. Untuk itu, kita berharap agar semua golongan rakyat dapat memberi sokongan kepada beliau (Anwar).

“Kita anjurkan beberapa siri  flashmob di beberapa lokasi berlainan sehinggalah ke tarikh perbicaraan berkenaan berlangsung.

“Secara keseluruhannya, flashmob ini adalah satu mesej jelas kepada rakyat untuk terus memberi sokongan kepada Anwar,” katanya.

Sementara itu Setiausaha PKR Negeri, Mohammad Anuar Zakaria berharap agar mahkamah dapat berlaku adil ketika perbicaraan berkenaan kelak berdasarkan kepada prinsip perundangan sebenar.

Wednesday, October 22, 2014

NAJIB AKAN TURUN SEBELUM PRU 14...

Aku membaca tulisan Tokoh Wartawan yang juga pemerhati politik yang tajam dan berani Datuk A Kadir Jasin..http://kadirjasin.blogspot.com/2014/10/isu-kepemimpinan-memperkatakan-khairy.html.

Elok sangat catatan ini dibuat menjelang Perhimpunan Agung UMNO kira kira sebulan lagi. Setidak tidaknya sebagai bahan pemikiran  para perwakilan terutama yang akan berbahas nanti.

Kita tak usah cuba menelah apa yang tersirat dalam hati beliau tapi kita punya hak untuk menganalisis apa yang tersurat ikut suka kita. Aku mengesan ada sekurang kurang tiga mesej yang cuba disampaikan.

1. Pergerakan Khairy Jamaluddin ke arah menjadi Perdana Menteri Malaysia
2. DS Najib akan terpaksa berundur sebelum PRU 14
3. DS Hishammuddin akan menggantikan DS Najib sebelum Khairy mengambil       alih

Aku tidak akan mengulas tentang Khairy tapi aku cenderung untuk berbincang tentang perkara kedua . UMNO secara umumnya sedang menghadapi masalah.
UMNO makin hilang identiti sebagai pejuang kepada kepentingan orang Melayu dan segala sesuatu yang berkait rapat dengannya.

Kalau kita bertanya soalan, apakah yang sedang UMNO perjuangkan ? Sebenarnya tiada apa yang UMNO perjuangkan. Ini berbeza dengan parti parti yang lain. MCA, Gerakan dan DAP memperjuangkan kaum Cina dan kepentingan mereka. MIC pejuang kaum India manakala PAS kononnya memperjuangkan Islam.

Ini akan dapat kita sahkan nanti apabila kita mengikuti perbahasan dalam Perhimpunan Agung. Bahkan pemimpin tertinggi parti yang menyampaikan ucapan penggulungan akan bercakap betul betul sebagai Menteri. Tan Sri Muhyiddin akan bercakap tentang isu pendidikan Malaysia, DS Zahid pastinya akan bercakap tentang sesiapa yang akan didakwanya kali ini. Begitulah seterusnya.

Oleh kerana tiada apa yang diperjuangkan maka tidak akan ada sebarang usaha muhasabah, melakukan penilaian kendiri dan melakukan pembetulan. oleh yang demikian tentulah tiada kelemahan akan dibincangkan dalam perhimpunan kali ini. Tiada.

Hasilnya DS Najib akan dilihat sebagai OK, tiada masalah. Tak mungkin pemimpin yang tiada masalah akan dipaksa turun. Lebih baik tak usah bercakap tentang kelemahan orang lain supaya orang lain tidak melihat kelemahan kita.
Itulah kesimpulannya.

Yang seronoknya ada orang mencadangkan agar Akta Hasutan dibahaskan dalam Perhimpunan. Tak taulah tapi aku percaya Akta Hasutan bukan keutamaan bila kita bercakap tentang Melayu. Lagipun aku yakin perkara ini telah jelas. Majoriti rakyat ia dipertahankan.

Lebih seronok bila Setiausaha Kerja, Datuk Rauf mengisytiharkan hospital sementara akan disediakan sepanjang tempoh Perhimpunan. Lemahnya orang UMNO..

Jadi kesimpulan aku, DS Najib akan terus. Malangnya tiada sesiapa dalam UMNO akan membantunya menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang hebat.

Monday, October 20, 2014

MACAM ANJING, JADI CINA DI MALAYSIA UNTUNG !

Aku kata untung jadi anjing di Malaysia. Orang Islam lupakan hukum agama kerana nak memenangi hati Cina dan India. Sebab itu Nurul Izzah cepat cepat keluar kenyataan sokong program sentuh anjing. Bila dia keluar kenyataan , UMNO terpaksa respond. Tentunya UMNO akan kata " mana boleh saja saja nak pegang anjing" . Jadi, UMNO akan dilihat ' Kurang Malaysian'.





Cinapun untung di Malaysia. Cina DAP, Cina Gerakan, Cina MCA sebenarnya hanya ada 1 Cina. Melayu pulak bila dah berbeda politik maka segalanya kena bercanggah berkelahi.

Di Hong Kong , Cina buat demonstrasi kena balun, kena tangkap. Berpuluh bahkan beratus orang dah kena tangkap. Aku tak tau apa perasaan Cina Malaysia bila baca apa yang berlaku di Hong Kong

Di Malaysia Cina mahu orang Melayu dibenarkan berdemonstasi kalau boleh hari hari. Di Malaysia Cina mahu orang Melayu kalau bekerja, berhentilah beberapa hari untuk berdemo. Kalau students, pontenglah sehari dua. Pergilah berpanas berhujan.

Di Malaysia sebenarnya Cinalah TUAN. Cina boleh buat apa saja, kata apa saja. Kerajaan akan tolong Cina di satu sudut, manakala Cina tolong sesama sendiri di sudut yang lain.

Paling utama, Cina cakaplah apa sahaja sebab Melayu tak berani nak marah termasuklah pemimpin besar. Sebenarnya Cina Malaysia untung. Mereka lebih raja daripada raja...

Friday, October 17, 2014

ADAM ADLI ? KAH ! KAH ! KAH !



Kalau kita belajar sikit sikit psikologi manusia, kita akan tahu dalam diri ini ada ( - ) dan ada  ( + ). Ada baik buruknya diri kita dan kerana itu Allah turunkan agama untuk selamatkan manusia. Bagaimana manusia itu membesar, belajar, bergaul akan mempengaruhi dua unsur tadi.

Kalau kawan dengan orang baik, maka insyaallah baiklah kita. Kalau kawan dengan orang jahat, kemungkinan kita akan jadi jahat jugak. Inilah manusianya Adam Adli. Beliau silap pilih kawan sehingga jiwanya menjadi kotor, gelap. Dendam, dengki subur dalam jiwa yang macam gini.

DAP sangat cekap dalam memanipulasi hakikat ini. Sebab itu dia berjaya menawan orang. Jiwa yang sebegitu dipupuk, dibelai sehingga akhirnya pemilik jiwa itu percaya bahawa dirinya benar. Adam tergolong dalam golongan ini. 

Korang boleh tunggu dan lihat. Akhirnya Adam Adli akan jadi penentang yang hebat. Beliau akan menentang apa sahaja dan akhirnya beliau akan menentang dirinya sendiri. Kepada aku Adam Adli adalah sampah yang dimuliakan oleh Pakatan kerana Pakatan sendiri adalah sampah sarap.

Sebab itu apabila Adam menolak daripada menjadi ahli UMNO ( Rujuk Mkini ) aku lega sangat. Aku tak boleh bayangkan bagaimana busuknya UMNO jika orang macam Adam Adli berada di dalam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...