Followers

Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Saturday, October 25, 2014

POLITIK ULAR ?


Hari ini dah 1 Muharram 1436. Beberapa hari saja lagi orang orang UMNO akan berkampung di Kuala Lumpur untuk menghadiri Perhimpunan Agung UMNO 2014. Kenyataannya selepas PAU 2013, tiada sebarang pencapaian hebat UMNO yang boleh dibanggakan.

Aku percaya UMNO kena benar benar bersedia untuk menghadapi Pilihanraya Umum 14 yang dijangka akan berlangsung pada tahun 2018. Berbanding parti parti lain, yang aku rasa selamat hanya DAP kerana politik perkauman Cina. Yang lain bergantung kepada setakat mana parti itu bersedia.

Kali ini aku nak bercakap satu aspek saja. Inklusif seperti yang diwar warkan khasnya selepas PRU 12 yang menyaksikan UMNO hampir tumbang. Pemimpin UMNO kena berubah. Kalau pemimpin UMNO masih bertanjak, berlagak, aku tak rasa UMNO akan menang lebih besar.


Selepas pemilihan lalu, yang menyaksikan cabaran terbesar Datuk Seri Hishammuddin mempertahankan Naib Presiden, disusuli dengan keberkesanan beliau menangani MH370, aku dah jadi peminat beliau. Aku nampak DS Hishammuddin ini ada gaya tersendiri dalam berpolitik.

Kesediaan beliau turun bersama rakyat memang aku kagumi dan bila aku bersembang dengan rakan rakan, nampaknya ramai yang suka cara ini khasnya anak anak muda. Masa untuk dilihat ' berkuasa ' sebenar dah berlalu bahkan dah jadi punca penolakan rakyat.


Rakyat mahukan pemimpin yang mudah didekati, mesra. Kalau nak tunjuk lagak , gaya hebat, rakyat tak hormat pun. Aku rasa DS Najibpun ada kualiti ini.

Anwar Ibrahim memang ' mesra rakyat ', dan begitu kebanyakan pemimpin Pakatan khasnya DAP. Semua pemimpin kanan Pakatan boleh ditemui tanpa banyak syarat. Bila bila masa.

Maka ada pemimpin UMNO akan kata, " Kami pemimpin Kerajaan, ada prosedur yang nak kena ikut ". Aku setuju jugak tapi untuk pengetahuan prosedur itulah yang akan menghukum UMNO nanti.

Masa berubah. Cara berfikir manusia jugak bertukar. Kalau UMNO selesa dengan cara lama, aku bimbang UMNO akan jadi pembangkang. Pembangunan, kemudahan awam umumnya dah hampir selesai. Rakyat terbanyak tidak lagi berfikir mereka bergantung kepada UMNO.

Maka apa lagi yang UMNO miliki berbanding pembangkang? Tiada. Sebab itu pemimpin UMNO perlu sekurang kurang kelihatan seperti ular yang pada bila bila masa sanggup menyusur akar.

Thursday, October 23, 2014

RIBUAN ORANG SERTAI FLASH MOB SELAMATKAN ANWAR DI PERAK.

Kejayaan besar PKR Perak sebab ribuan orang yang lalu lalang dapat melihat mereka berhimpun. kalau tak ada orang lalu lalang, maka mereka jer lah dalam 20 0rang.

Aku dengar peniaga di kawasan berhampiran marah sebab perniagaan mereka terganggu. Orang nak singgah rasa tak selesa.


Bagaimanapun beberapa orang peniaga telah menyumbangkan buah limau bali kepada kumpulan ini yang dipercayai kering tekak . Hah ! Hah ! Hah !





IPOH 23 Okt - PKR Perak melalui Angkatan Muda Keadilan (AMK) menjalankan flashmob selama 20 minit di hadapan Gerai Limau Tambun, Jalan Gopeng di sini, semalam sebagai sokongan atas perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 28 dan 29 Oktober ini.

Flashmob digelar ‘Rakyat Hakim Negara’ itu berlangsung selama lebih 20 minit disertai lebih 20 ahli PKR dan AMk diketuai Timbalan Ketua AMK Negeri, Tan Kar Hing.

Ketika ditemui, Kar Hing berkata, perbicaraan membabitkan Anwar itu nanti disifatkan bukan bersifat perbicaraan individu, tetapi lebih kepada perbicaraan rakyat.

“Dalam masa beberapa hari lagi, Datuk Seri (Anwar) akan dibicarakan. Untuk itu, kita berharap agar semua golongan rakyat dapat memberi sokongan kepada beliau (Anwar).

“Kita anjurkan beberapa siri  flashmob di beberapa lokasi berlainan sehinggalah ke tarikh perbicaraan berkenaan berlangsung.

“Secara keseluruhannya, flashmob ini adalah satu mesej jelas kepada rakyat untuk terus memberi sokongan kepada Anwar,” katanya.

Sementara itu Setiausaha PKR Negeri, Mohammad Anuar Zakaria berharap agar mahkamah dapat berlaku adil ketika perbicaraan berkenaan kelak berdasarkan kepada prinsip perundangan sebenar.

Wednesday, October 22, 2014

NAJIB AKAN TURUN SEBELUM PRU 14...

Aku membaca tulisan Tokoh Wartawan yang juga pemerhati politik yang tajam dan berani Datuk A Kadir Jasin..http://kadirjasin.blogspot.com/2014/10/isu-kepemimpinan-memperkatakan-khairy.html.

Elok sangat catatan ini dibuat menjelang Perhimpunan Agung UMNO kira kira sebulan lagi. Setidak tidaknya sebagai bahan pemikiran  para perwakilan terutama yang akan berbahas nanti.

Kita tak usah cuba menelah apa yang tersirat dalam hati beliau tapi kita punya hak untuk menganalisis apa yang tersurat ikut suka kita. Aku mengesan ada sekurang kurang tiga mesej yang cuba disampaikan.

1. Pergerakan Khairy Jamaluddin ke arah menjadi Perdana Menteri Malaysia
2. DS Najib akan terpaksa berundur sebelum PRU 14
3. DS Hishammuddin akan menggantikan DS Najib sebelum Khairy mengambil       alih

Aku tidak akan mengulas tentang Khairy tapi aku cenderung untuk berbincang tentang perkara kedua . UMNO secara umumnya sedang menghadapi masalah.
UMNO makin hilang identiti sebagai pejuang kepada kepentingan orang Melayu dan segala sesuatu yang berkait rapat dengannya.

Kalau kita bertanya soalan, apakah yang sedang UMNO perjuangkan ? Sebenarnya tiada apa yang UMNO perjuangkan. Ini berbeza dengan parti parti yang lain. MCA, Gerakan dan DAP memperjuangkan kaum Cina dan kepentingan mereka. MIC pejuang kaum India manakala PAS kononnya memperjuangkan Islam.

Ini akan dapat kita sahkan nanti apabila kita mengikuti perbahasan dalam Perhimpunan Agung. Bahkan pemimpin tertinggi parti yang menyampaikan ucapan penggulungan akan bercakap betul betul sebagai Menteri. Tan Sri Muhyiddin akan bercakap tentang isu pendidikan Malaysia, DS Zahid pastinya akan bercakap tentang sesiapa yang akan didakwanya kali ini. Begitulah seterusnya.

Oleh kerana tiada apa yang diperjuangkan maka tidak akan ada sebarang usaha muhasabah, melakukan penilaian kendiri dan melakukan pembetulan. oleh yang demikian tentulah tiada kelemahan akan dibincangkan dalam perhimpunan kali ini. Tiada.

Hasilnya DS Najib akan dilihat sebagai OK, tiada masalah. Tak mungkin pemimpin yang tiada masalah akan dipaksa turun. Lebih baik tak usah bercakap tentang kelemahan orang lain supaya orang lain tidak melihat kelemahan kita.
Itulah kesimpulannya.

Yang seronoknya ada orang mencadangkan agar Akta Hasutan dibahaskan dalam Perhimpunan. Tak taulah tapi aku percaya Akta Hasutan bukan keutamaan bila kita bercakap tentang Melayu. Lagipun aku yakin perkara ini telah jelas. Majoriti rakyat ia dipertahankan.

Lebih seronok bila Setiausaha Kerja, Datuk Rauf mengisytiharkan hospital sementara akan disediakan sepanjang tempoh Perhimpunan. Lemahnya orang UMNO..

Jadi kesimpulan aku, DS Najib akan terus. Malangnya tiada sesiapa dalam UMNO akan membantunya menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang hebat.

Monday, October 20, 2014

MACAM ANJING, JADI CINA DI MALAYSIA UNTUNG !

Aku kata untung jadi anjing di Malaysia. Orang Islam lupakan hukum agama kerana nak memenangi hati Cina dan India. Sebab itu Nurul Izzah cepat cepat keluar kenyataan sokong program sentuh anjing. Bila dia keluar kenyataan , UMNO terpaksa respond. Tentunya UMNO akan kata " mana boleh saja saja nak pegang anjing" . Jadi, UMNO akan dilihat ' Kurang Malaysian'.





Cinapun untung di Malaysia. Cina DAP, Cina Gerakan, Cina MCA sebenarnya hanya ada 1 Cina. Melayu pulak bila dah berbeda politik maka segalanya kena bercanggah berkelahi.

Di Hong Kong , Cina buat demonstrasi kena balun, kena tangkap. Berpuluh bahkan beratus orang dah kena tangkap. Aku tak tau apa perasaan Cina Malaysia bila baca apa yang berlaku di Hong Kong

Di Malaysia Cina mahu orang Melayu dibenarkan berdemonstasi kalau boleh hari hari. Di Malaysia Cina mahu orang Melayu kalau bekerja, berhentilah beberapa hari untuk berdemo. Kalau students, pontenglah sehari dua. Pergilah berpanas berhujan.

Di Malaysia sebenarnya Cinalah TUAN. Cina boleh buat apa saja, kata apa saja. Kerajaan akan tolong Cina di satu sudut, manakala Cina tolong sesama sendiri di sudut yang lain.

Paling utama, Cina cakaplah apa sahaja sebab Melayu tak berani nak marah termasuklah pemimpin besar. Sebenarnya Cina Malaysia untung. Mereka lebih raja daripada raja...

Friday, October 17, 2014

ADAM ADLI ? KAH ! KAH ! KAH !



Kalau kita belajar sikit sikit psikologi manusia, kita akan tahu dalam diri ini ada ( - ) dan ada  ( + ). Ada baik buruknya diri kita dan kerana itu Allah turunkan agama untuk selamatkan manusia. Bagaimana manusia itu membesar, belajar, bergaul akan mempengaruhi dua unsur tadi.

Kalau kawan dengan orang baik, maka insyaallah baiklah kita. Kalau kawan dengan orang jahat, kemungkinan kita akan jadi jahat jugak. Inilah manusianya Adam Adli. Beliau silap pilih kawan sehingga jiwanya menjadi kotor, gelap. Dendam, dengki subur dalam jiwa yang macam gini.

DAP sangat cekap dalam memanipulasi hakikat ini. Sebab itu dia berjaya menawan orang. Jiwa yang sebegitu dipupuk, dibelai sehingga akhirnya pemilik jiwa itu percaya bahawa dirinya benar. Adam tergolong dalam golongan ini. 

Korang boleh tunggu dan lihat. Akhirnya Adam Adli akan jadi penentang yang hebat. Beliau akan menentang apa sahaja dan akhirnya beliau akan menentang dirinya sendiri. Kepada aku Adam Adli adalah sampah yang dimuliakan oleh Pakatan kerana Pakatan sendiri adalah sampah sarap.

Sebab itu apabila Adam menolak daripada menjadi ahli UMNO ( Rujuk Mkini ) aku lega sangat. Aku tak boleh bayangkan bagaimana busuknya UMNO jika orang macam Adam Adli berada di dalam..

Thursday, October 16, 2014

HISHAMMUDDIN JADIKAN DAP NAMPAK BODOH !

Aku anggap ini respond terbaik Hishammuddin Hussein . Aku dan orang lain tahu apa niat DAP sewaktu menimbulkan isu ini. Walaupun bukan komunis tapi hati perut Cina DAP ni tetap macam komunis. Orang Melayu jangan kaya. Orang Melayu mesti kekal bangsat supaya senang nak dijajah.

Hishammuddin langsung tak mengelak. Anwar Ibrahim sampai sekarang tak mahu jawab pasal jam Omega. Mengelak kiri kanan. DAP sampai sekarang tak jawab kenapa bangsatkan Melayu Pulau Pinang. Kenapa tipu masa mesyuarat.

Akhirnya Tony Pua pulak yang nampak bodoh. Weii ! Dia bukan berniaga senapanglah !


KUALA LUMPUR 16 Okt - Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein secara tegas menyatakan tidak akan mempertahankan adiknya, Datuk Haris Tun Hussein Onn sekiranya timbul sebarang keraguan berhubung penerimaan kontrak percetakan label keselamatan rokok dan arak bernilai RM77 juta.

 Hishammuddin berkata, Haris juga perlu menjelaskan sebarang isu yang timbul mengenai penerimaan kontrak terbabit.
"Sekiranya ada perkara-perkara yang tidak kena, saya minta dia jawab, dan saya tidak akan mempertahankannya jika beliau salah.

"Saya tidak ada sebarang pengetahuan serta kaitan langsung tentang apa yang beliau (Haris) lakukan, beliau tidak pernah beritahu apa-apa kepada saya, dia tidak akan terima sebarang perlindungan dari saya," katanya kepada pemberita dalam sidang media di Lobi Parlimen di sini hari ini.

Hishammuddin mendedahkan, Haris juga tidak pernah menerima sebarang kontrak daripada mana-mana kementerian yang pernah diwakili beliau sejak dahulu.

"Sebarang isu konflik berkaitan kepentingan tidak timbul, pihak pembangkang boleh buat sebarang dakwaan tetapi akhirnya, saya tidak ada sebarang hubungan dengan apa yang dilakukan beliau.

"Tiada sebarang persoalan memandangkan Haris tidak pernah terima sebarang keuntungan daripada Kementerian-Kementerian yang pernah saya wakili sebelum ini malah isu kontrak yang dibangkitkan ini tidak ada kena mengena dengan Kementerian Pertahanan," ujarnya.

Semalam, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mempersoal penglibatan Syarikat Lembah Sari milik Haris, yang didakwa menerima kontrak percetakan label keselamatan rokok dan arak bernilai RM77 juta. 

Tony mempersoalkan adakah syarikat itu menerima tawaran secara rundingan terus daripada kerajaan dengan menawarkan harga terendah bagi kontrak berkenaan.- RN

Tuesday, October 14, 2014

AKTA HASUTAN TAK DAPAT DIPERTAHAN JIKA INI PEJUANGNYA !



Awalnya eloklah kita akui Akta Hasutan ini tidak akan menjadi isu jika bukan kerana Kerajaan UMNO/BN sendiri yang menawarkan penghapusannya. Setelah ISA, Akta Hasutan dipercayai dapat memulihkan populariti Kerajaan UMNO/BN yang merudum. Mari kita telan hakikat ini walaupun pahit. ( Tun Mahathir terluka dengan keputusan ini ). Kepercayaan itu palsu.

Apa signifikannya Akta ini ? Akta ini tidak penting sebenarnya jika kita semua saling menghormati antara satu sama lain khasnya menghormati undang undang dan Perlembagaan negara.  Tetapi manusia perlu dikawal. Jika tidak,  ada yang melakukan sesuatu yang boleh merosakkan negara bangsa yang telah terbina sekian lama.

Kita bukan sahaja mempunyai ahli politik yang cita cita politik meranapkan akal budi mereka bahkan kita mempunyai rakyat yang ' jiwanya kontang ' jika tidak mencetuskan kekacauan dan kegelisahan. Di sini Akta Hasutan amat berguna.

Aku sendiri cenderung mahu Akta Hasutan 1948 ini dipertahankan bahkan pernah bertemu Datuk Seri Nazri Aziz yang ketika itu menjaga undang undang namun beliau agak ' berbeza' dengan pendirian aku.

Jangan ada yang menyangka Kerajaan Najib ini silap semua. Najib telah membuka gelanggang agar rakyat membahaskan perkara ini secara mendalam dan kerajaan memerhati dengan tekun dan teliti. Pada ketika inilah kita perlukan pejuang tulen yang boleh berpencak dengan betul. Tari dan bunga biar indah serta pukulan padu dan tepat. Inilah yang aku kesali dan anggap sesuatu yang malang sebenarnya. Kita kekurangan pendekar atau kalaupun ada,  pendekar kita gopoh dan emosi.

Mohd Khairul Azam Abdul Aziz adalah peguam muda Melayu yang amat aku banggakan. Berani dan lantang. Pastinya bijak sehingga menjadi seorang peguam yang aku yakin sedang mencanai nama. Malangnya...

Malang 1

KUALA LUMPUR, (MLP) - Isu menaikkan band MUET bagi pelajar IPT semakin hangat apabila seorang peguam menawarkan khidmat guamannya kepada pelajar dan mahasiswa untuk menyaman kerajaan Malaysia.

Peguam tersebut, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata semua pelajar dan mahasiswa boleh menyaman kerajaan Malaysia kerana cadangan menaikkan MUET bertentangan dengan Perkara 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan.

Azam berpendapat keputusan kerajaan menaikkan syarat kemasukan am ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) adalah terlalu ketat.

Menurut laporan Astro Awani, Azam berpendapat demikian berdasarkan keputusan MUET 2010, yang mencatatkan hanya 9.56% sahaja pelajar yang mampu mencapai Band 4 dan hanya 0.97% sahaja yang mencapai band 5 untuk calon ijazah.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini telah mengumumkan dalam pembentangan Belanjawan 2015 untuk meningkatkan syarat kemasukan ke IPTA dan syarat bergraduasi berdasarkan keputusan MUET.


Azam jangan berjiwa kerdil dan memandang rendah anak Melayu .         Azam sepatutnya melontarkan cadangan bagaimana membantu anak Melayu untuk berjaya dalam Bahasa Inggeris seperti dirinya. Meningkatkan pencapaian Bahasa Inggeris tidak sama sekali menggugat Perkara 152, 153 Perlembagaan bahkan ia tetap terpelihara. Semua bangsa WAJIB LULUS BAHASA MELAYU UNTUK LAYAK MENDAPAT SIJIL SPM. Saudara kita orang Cina dan India tidak melompat kerananya sebaliknya mereka menghantar anak ke kelas tambahan Bahasa Melayu.



Malang 2


Malang 3

Malang 2 dan 3 kepada aku ( Aku harap aku silap ) tiada kaitannya dengan usaha mempertahankan Akta Hasutan. Ia telah menjadi perkara peribadi. Antara A dan B , siapa terbukti lebih kuat dan berani. Mempertahankan Akta Hasutan bukan persoalan antara dua manusia. Ia jauh lebih besar daripada itu. Kita mahu Akta ini dipertahankan kerana ia adalah alat yang amat berkesan dalam dalam memelihara keharmonian hidup rakyat majmuk di Bumi Bertuah ini. Lebih bahaya lagi jika pejuang kita mempunyai dua titik akhir dalam perjuangannya. Kemasyhuran, nama , kadang kala melekakan kita.

Malang 4





Aku tidak kenal Syahredzan Johan melainkan selepas ia memimpin kempen menghapuskan Akta Hasutan melalui Majlis Peguam. Beliau tidak banyak mengeluarkan kenyataan dan aku anggap beliau sebagai halangan yang boleh diatasi. Ironinya beliau seorang yang tenang dan objektif. Wawancara di atas menggambarkan dirinya.

Jangan lupa dalam pertarungan,  kuat sahaja belum menjamin kita menang. Kita mungkin tersilap langkah. Tenang membolehkan kita berfikir dan bertindak betul pada masa perlu.

Biar aku berterus terang. Aku anggap kedua dua peguam muda ini adalah aset Umat Melayu yang amat berharga. Aku mahu kedua duanya. Perbezaan tidak boleh dibiarkan memecahbelahkan kita Umat Melayu. Padalah dengan perpecahan sedia ada kerana jika kita berpecah belah begitu teruk, tiada Akta yang akan dapat menyelamatkan kita.

Akhirnya jangan kita pula mengajak orang berperang dan berbunuhan sesama sendiri sedangkan kita tidak pernah sekalipun duduk semeja.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...