Followers

Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Friday, July 3, 2015

MENTERI BIDA PLAT 1.3 JUTA.

KUALA LUMPUR 2 Julai - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh menjalankan siasatan jika wujud salah guna kuasa atau penyelewengan dalam proses membida set nombor pendaftaran kenderaan atau plat khas baharu iaitu PATRIOT 1, yang didakwa melebihi RM1.3 juta.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tiada isu yang perlu dibangkitkan dalam soal terbabit dan baginya tiada kesalahan mengeluarkan plat kenderaan sedemikian.

"Saya tidak bimbang sebab tiada benda yang hendak disembunyikan dalam perkara ini, SPRM boleh buat siasatan kalau ada salah guna kuasa dan penyelewengan tetapi semak dengan rekod siapa yang sebenarnya meluluskan PATRIOT 1," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Isu nombor plat pendaftaran kenderaan itu timbul apabila harga bidaan bagi nombor plat kenderaan PATRIOT 1 meningkat melebihi RM1.3 juta. Ia dilaporkan bahawa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) membenarkan Yayasan Patriot Negara Malaysia (YPNM) mengendalikan lelongan, dengan hasilnya digunakan YPNM bagi mempromosikan semangat patriotisme.

Kempen nombor plat "PATRIOT" untuk nombor 1 hingga 9999 dilancarkan (YPNM) pada 1 Jun dan harga bidaan RM1.3 juta bagi PATRIOT 1 dipercayai paling mahal dalam sejarah di negara ini.
YPNM memohon bagi projek itu semasa Hishammuddin menjadi pemangku Menteri Pengangkutan namun ia hanya diluluskan selepas Datuk Seri Liow Tiong Lai mengambil alih kementerian itu.

Pada sidang media itu, Hishammuddin berharap tiada pihak yang melaga-lagakannya dengan Liow dalam isu ini.
"Mungkin ada usaha ke arah itu (melaga-lagakan), saya tidak bimbang sebab tiada apa yang hendak disembunyikan," katanya.

Ulasan

Aku sokong cara Menteri Pertahanan ni. Jawab dengan segera dan usah dolak dalik. Ini kaedah nak elakkan segalanya jadi bahan politik. Dulu adik Menteri ni dikatakan terlibat dalam bisnes haram. Beliau dikaitkan tapi bila disiasat tak de apa kaitanpun.

Aku harap Menteri lainpun sama. Jawab dan serahkan pada orang nak nilai. Cakap banyak sangatpun tak usah sebab nanti kena spin. Ringkas dan tepat.

Tuesday, June 30, 2015

PATUTLAH SOKONG PELIWAT !

Sebelum ni berbuih mulut Rafizi cabar supaya DS Najib saman. Katanya tak sabar nak jumpa Najib di mahkamah. Bila Najib saman lain pulak ceritanya. Maka apa nak heran kalau orang macam ini sokong peliwat?

KUALA LUMPUR 30 Jun - Naib Presiden PKR Mohd Rafizi Ramli dan pemilik portal Media Rakyat Chan Chee Kong memfailkan tuntutan balas terhadap satu saman yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor berhubung kenyataan subsidi minyak.

Dalam tuntutan yang difailkan pada 29 Mei, Mohd Rafizi dan Chan antara lain mendakwa saman itu satu penyalahgunaan proses mahkamah dan ia adalah satu percubaan kedua-dua plaintif untuk menyekat dan mengganggu wacana politik yang sah.

Kedua-duanya juga menuntut ganti rugi am, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Peguam Choo Shi Jin, yang mewakili Najib dan Rosmah berkata kedua-dua defendan memaklumkan mahkamah bahawa mereka mahu meminda kenyataan pembelaan dan tuntutan balas mereka dan mahkamah telah memerintahkan mereka untuk memfailkan pindaan pada 8 Julai.

"Kami (plaintif) akan menjawab pindaan dan tuntutan balas mereka pada 22 Julai.

Mahkamah menetapkan 5 Ogos untuk pengurusan kes saman," katanya kepada pemberita selepas berjumpa Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Noraini Abdul Rahman dalam kamar hari ini.

Pada 16 April, Najib dan Rosmah memfailkan saman fitnah dan mendakwa bahawa Mohd Rafizi memberi ucapan berbaur fitnah dalam satu forum berkaitan subsidi minyak di Bandar Tun Razak pada 22 November tahun lepas.

Mereka mendakwa ucapan Mohd Rafizi dirakam oleh 'Media Rakyat', dan kemudiannya dimuat naik oleh Chan atau pembantunya ke laman web YouTube Media Rakyat dan portal Media Rakyat di bawah tajuk 'Rafizi Ramli: Kenapa Kita Pertahankan Subsidi Minyak'.

Najib dan Rosmah juga mendakwa bahawa rakaman yang sama turut dikongsi Chan dalam laman Facebook Media Rakyat, dan ia boleh diakses secara bebas oleh pengguna internet di seluruh dunia.

Mereka mendakwa rakaman itu ditonton sebanyak 9,736 kali dalam laman Facebook YouTube setakat 15 April manakala terdapat 356,569 pengguna yang mengikuti Facebook milik Mohd Rafizi dan 162,118 lagi dalam Facebook Chan.

Najib dan Rosmah mendakwa bahawa Mohd Rafizi mempunyai niat supaya perkataan yang disebutnya diterbitkan semula oleh media massa untuk dibaca orang ramai.

Mereka mendakwa Chan gagal mengamalkan prinsip 'responsible journalism' atau kewartawanan bertanggungjawab kerana gagal mengambil tindakan untuk mengesahkan atau menyiasat kebenaran tuduhan yang terkandung di dalam perkataan fitnah itu sebelum menerbitkannya.

Najib dan Rosmah menuntut ganti rugi am, ganti rugi tambahan dan ganti rugi teladan yang dianggap wajar oleh mahkamah. - Bernama

Wednesday, June 24, 2015

NENEK POWER !

PULAU PINANG 23 Jun – Seorang wanita warga emas bertindak berani apabila nekad bergelut dengan tiga perompak yang menceroboh masuk ke rumahnya di Kampung Air Putih, Titi Teras Balik Pulau, semalam.
Difahamkan, ketika kejadian kira-kira pukul 8.30 malam itu, warga emas berkenaan yang mahu dikenali sebagai Mak Chak Jam, 70, berada seorang diri dan sedang membaca al-Quran sebelum terdengar bunyi pelik di bahagian cermin tingkap belakang rumahnya.
Mak Chak Jam ketika ditemui memberitahu, dia bangun untuk memeriksa punca bunyi ber­kenaan sebelum terkejut disergah oleh tiga penjenayah berkenaan yang telah memasuki rumahnya melalui pintu belakang.
Menurutnya, dia yang terkejut dengan kehadiran tiga suspek itu terus bertindak mempertahankan diri dan berlaku pergelutan antaranya dengan tiga lelaki ber­kenaan.

“Seorang daripada mereka berjaya merentap rantai manakala dua lagi cuba merentap gelang tangan yang dipakai sehingga pergelangan tangan kiri saya retak.
“Walaupun tahu bahaya di depan mata, saya nekad untuk terus mempertahankan diri dan melawan semua penjenayah ter­babit serta menampar sehingga berjaya mencabut topeng salah seorang daripada mereka yang sememangnya saya kenal,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Balik Pulau di sini hari ini.

Ujar Mak Chak Jam, dia bersyu­kur kerana selamat dan semua penjenayah yang terlibat tidak mendapat sebarang habuan.
“Rantai leher yang direntap mereka terjatuh di dalam rumah tanpa dapat dibawa lari penjenayah terlibat,” ujarnya.
Selain itu, warga emas yang juga suri rumah itu memberitahu, selepas semua penjenayah terbabit melarikan diri, dia yang masih terkejut dengan apa yang berlaku terus menghubungi anak saudaranya yang tinggal berdekatan untuk meminta bantuan memandangkan suaminya berada di masjid ketika kejadian berlaku.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Barat Daya, Superintenden Lai Fah Hin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan memberitahu pihaknya kini giat memburu suspek terbabit.

Katanya, kes akan disiasat mengikut Seksyen 393 Kanun Keseksaan dan siasatan lanjut masih dijalankan.UM


Sunday, June 14, 2015

LIM KIT SIANG MALUKAN A SAMAD SAID.

KUALA LUMPUR 13 Jun - Sasterawan Negara Datuk A Samad Said hari ini secara rasmi menyertai DAP sebagai tanda sokongan terhadap perubahan politik di negara ini.

Beliau yang dikenali dengan panggilan Pak Samad itu turut diangkat sebagai “Perwira Ubah” oleh penasihat parti Lim Kit Siang.

"Mereka menganggap tindakan ini akan mencederakan imej sasterawan negara, tetapi bagi saya  ia tidak menjadi masalah kerana setiap tindakan pasti ada pro dan kontranya," katanya.

Pak Samad turut mengakui telah sekian lama menyimpan hasrat untuk menyertai DAP namun tidak pernah dizahirkan walaupun ada golongan yang berasa kurang senang dengan keputusannya itu.


Ulasan

Korang baca ayat yang aku condongkan. Sebenarnya Lim Kit Siang sendiri nak bagitau, imej A Samad Said dah cemar, dah calar.

Orang lain tak kata apapun. Bahkan, aku rasa dah tak anggap A Samad Said sebagai sasterawan pun.

Saturday, June 6, 2015

RINTIHAN SAYUTI OMAR, PAKAR KEMPEN HUSAM MUSA..



BLOG MERAH TINTA MSO - Seperti yang dijanjikan malam tadi, pagi ini saya cuba memberi ulasan kepada keputusan pemilihan dalam muktamar Pas ke-61.

Dengan diketahuinya keputusan pemilihan sekitar jam 10:00 malam tadi, ertinya muktamar Pas ke-61 sudah pun berakhir?

Walaupun tirai penutupnya akan tamat esok, tetapi keputusan semalam sudah menyelesaikan muktamar berkenaan.

Saya yakin dan percaya suasana dan aura muktamar tahun ini tidak begitu "jelingah" lagi, walaupun ia dimeriahkan dengan pemilihan.

Mungkin sudah ada peserta yang kecewa sedih dan tidak dapat mengawalkan perasaan dukalara dengan apa yang berlaku, sudah angkat punggung pulang. Mungkin yang terlebih emosi sedang membuat congakan terhadap masa depan mereka dengan Pas sambil mata berlinangan dengan air jernih.

Demikian juga dengan para pemerhati yang datang dari jauh dan dekat. Muktamar Pas yang selalunya meriah, menjadi medan bertemu mata, berjabat salam dan memeluk mesra, menjadi event yang didatangi ramai dan menggembira para peniaga, kerana dapat mencari rezeki, tetapi berubah rasa dan keadaan kali ini.

Semuanya lantaran berlaku apa yang sudah berlaku. Saya percaya kehebatan suasana muktamar sudah rosak dengan keputusan yang dicapai itu.

Keputusan semalam, seperti dijangkakan ia dimonopoli oleh satu kumpulan sahaja, kumpulan agamawan (al Din).

Keputusan semalam sah, tetapi ia mengecewakan. Usaha bersungguh-sungguh golongan itu untuk menguasai Pas sepenuhnya berjaya. Benarlah kata orang kalau gigih berusaha dalam apa juga bidang, ia akan berjaya. Kerana usaha juga Tuhan akan memberi hasilnya sama ada yang baik atau sebaliknya.

Tetapi kejayaan dicapai golongan al Din itu masih subjetif dari segi politiknya. Kejayaan sepuak itu apakah memberi natijah dan kesan positif kepada Pas itu sendiri. Sebab apa yang penting ialah kemenangan Pas, bukan kemenangan puak atau pasukan. Yang berada di hapan kini ialah kemenangan puak, manakala kemenangan untuk Pas masih menjadi tanda tanya.

Dengan latar belakang, aliran pemikiran dan iltizam sedemikian, apakah mereka berjaya membawa Pas seterusnya menjanakan Pas sebagai sebuah parti politik setanding dengan usianya.

Pas adalan badan siasah, sebuah gerakan massa yang kemuncak destinasinya ialah kemenangan dalam pilihan raya. Munafiklah Pas kalau ia menyertai pilihan raya demokrasi, tetapi ia tidak mengangan-angankan kemenangan. Pas bukan seekor musang yang tidak dapat mendapatkan anggur lalu mengatakan anggur itu masam.

Kenapa timbul kemusykilan dan ketidakyakinan ataupun pertanyaan demikian terhadap Pas? Kemusykilan ini terbit memandangkan sesebuah gerakan politik itu, demi mencapai kesuksesannya ia memerlu kombinasi pelbagai ilmu dan berkehendakkan kepada pelbagai kepakaran di dalamnya.

Apa lagi dalam politik rencam ala Malaysia ini, yang menjulang politik sekular dari Barat, yang mempunyai elemen 4C, maka pakar-pakar daripada pelbagai ilmu profesional dibutuhkan untuk berhadapan dengan musuh atau pun berfikir mencari helah (tektik) untuk menarik sokongan rakyat.

Laksana pasukan bola sepak yang hebat itu ialah apabila kesemua kesebelasan pemainnya mewakili setiap kepakaran dan kehebatan tersendiri. Masing-masing ada kebolehan peribadi, individu skil dan melalui latih spiritual dan fizial yang secukupnya. Punyai persefahaman dan semangat berpasukan yang tinggi.

Ia memiliki penjaga gol, pertahanan, pengatur strategi kemudian penyerang. Kalau dalam pasukan bola itu hanya ada penjaga gol atau pertahanan sahaja, tetapi tidak ada penghantar bola dan penyerang, tentulah pasukan itu tidak akan menang, kerana kemenangan dalam bola sepak ialah menjaringkan gol, bukan memastikan gol tidak dibolosi.

Perkiraan mutlak menang kalah dalam permainan bola ialah jaringan gol.

Kejayaan mempertahankan gol dan tidak mampu menyerang, pasukan itu hanya mendapat keputusan seri sahaja.

Walhasilnya pasukan itu akan menang sorakan daripada penyokong sahaja, tetapi dari segi kepuasan (satisfied) tidak akan ada. Apakah pasukan seperti itu bererti?  Manakala kemenangan dan keredhaan sesuatu perjuangan itu apabila ia memperolehi kuasa untuk mendaulatkan apa yang disuruh Tuhannya, itulah baru keredhaan tulen.

Apakah dengan barisan kepimpinan yang dibuat dalam pemilihan Pas itu menempati ciri-ciri ataupun aspek sebagai pasukan bola itu?

Keputusan pemilihan semalam jelas memberi gambaran, berbeza dengan suasana dalam pasukan bola yang hebat itu.

Seratus peratus orang yang dipilih untuk menguruskan Pas terdiri daripada mereka sejenis. Mempunyai latar belakang pendidikan, aliran pemikiran dan corak pemikiran yang sama. Dari segi pemikiran dan pegangannya mereka konsevertif fanatik.

Jika mereka diibratkan kepada pasukan bola semua mereka merupakan pertahanan dan penjaga gol.

Mereka (gologan al Din) yang beranggapan merekalah pejuang agama dan mempunyai kemiripan sebagai ahli syurga.

Mereka menjaja slogan dan tagline itu, disamping memasukkan diri ke dalam lif tekan sendiri ke syurga, manakala dalam konotasi yang sombong dan agah mereka menidakkan pihak lain.

Menuduh puak satu lagi sebagai tidak Islamik, dengan menggunakan berbagai istilah dan melakukan aksi provokasi yang jelek, belum pernah berlaku dalam parti agama itu sepanjang pemerhatian saya.

Manakala kempen untuk mendapat jawatan dalam Pas pada pemilihan kali ini adalah paling huduh dan tidak bermoral.

Unsur-unsur mungkar bergeliwatan di mana-mana sahaja, sehinggakan kertas-kertas fitnah sampai melimpah ke dalam jubah orang-orang bernama ustaz dan ulama sendiri. Biarpun jelas kemungkaran itu tetapi ia diterus atau dihalalkan tanpa ditegur oleh penguasa Pas yang berkepentingan. Ini yang berlaku. Apakahkan ini kebenaran dan keadilan?

Begitu juga kejadian ataupun perbuatan memisahkan antara sesama sendiri nampak sangat jelas.

Semangat ukhwah Islamiyah yang dilaung-laungkan musnah ranah sama sekali ia ditelan dan dimamoh oleh gelora ghairah kerana sangat percaya kepada ilusi diri.  

Sikap dan perbuatan inilah mendatangkan fitnah kepada Islam, bila mana orang mengecopkan diri mereka Islam, tetapi bertindak jauh daripada prinsip dan nilai-nilai Islam. Tidak salah kalau dikatakan apa yang berlaku dan dilakukan oleh sesetengah orang parti Islam ini mengulang perbuatan munafikun yang menghalalkan kejahatan atas nama agama.

Melihat saking azab dan hebatnya, perebutan jawatan dalam Pas kali ini bolehlah disifatkan sebagai sebuah peperangan saudara.

Pemilihan bukan untuk mencari yang terbaik daripada yang baik dalam kalangan mereka, tetapi menyusun puak dan mereka yang sefahaman tanpa mengira mereka cerdik atau pun bertaraf anak-anak Taski. Mana-mana yang tidak sealiran, tidak semazhab dibunuh.

Justeru pemilihan ini tepat sekali kalau dikatakan sebagai peperangan membersihkan puak, (ethnic cleansing) bukan perlawanan mencari pemimpin untuk sebuah organisasi politik. Pemilihan kali ini adalah "pencincangan" sesama sendiri.

Selain itu pemilihan kali ini juga tidak profesional, jauh sekali dengan telus dan adil berdasarkan prinsip dan konsep Islam. Bukan bermakna tidak telus dan adil dari segi peraturan dan melanggar mana-mana undang-undang ditetapkan, tidak. Setiausaha Agung, Mustafa Ali sewaktu menyampai kata alu-aluan menjelaskan, sepanjang kempen tidak ada apa-apa laporan salah laku dibuat.

Bermakna proses pemilihan berjalan dengan mengikut peraturan dan lunas-lunas sewajarnya.

Apakah penjelasan itu muktamad? Tidak. Bagi saya penjelasan itu bukan bermakna perjalanan permilihan kali ini tertib dan sopan serta mengikut lunas-lunas dan semangat demokrasi yang sihat, penjelasan itu hanya satu kosmetik untuk mempamerkan kepada dunia yang Pas adalah indah dan cantik sepadan dengan namanya Parti Islam se Malaysia (PAS).  

Tetapi tidak telus dan tidak adil yang dimaksudkan berlaku dalam pemilihan kali ini, apabila ia dibuat dengan tidak waras dan bebas.

Apabila para perwakilan disogok dengan kertas "chai", ataupun dihantar senarai nama orang-orang yang patut dipilih, maka ia tidak bebas dan tidak terbuka lagi. Apa lagi nama-nama orang itu dibuat dalam gugusan tertentu.

Kepala perwakilan sudah dituba dan ditindas demikian rupa. Perwakilan sudah tidak ada fikiran sendiri dan membuat penilaian dari kaca matanya sendiri. Maka terhasilkan keputusan secara "kilang" dimana keluarlah hasil yang seacuan berbondong-bondong.

Pemilihan sedemikian juga satu paksaan dan zalim. Apabila perwakilan dihantar atau diberi chai, maka mereka terikat dengan chai berkenaan.

Mereka akan jadi cemas dan bimbang kalau mereka tidak mengikut kehendak chai itu nanti dianggap sebagai tidak walak. Apa lagi chai itu pula mengkategorikan satu terdiri daripada ahli syurga, dan satu lagi ahli neraka yang telah disumpah dan dihembur demikian rupa. Perwakilan yang kepalanya ditepukan tentu tidak mahu terheret ke dalam neraka walaupun neraka itu sendiri mereka tidak mengerti apa hakikatnya, lantas jadi selamat memilih chai ahli syurga?

Jadi apabila orang-orang yang membuat pemilihan yang tidak dapat memilih dengan betul, menurut kehendak hati dan penilaian otaknya sendiri, bermakna pemilihan itu dibuat secara paksa atau terpaksa atau malu alah. Bentuk paksaan pula secara psikologis dimana jika senarai atau orang agama tidak dipilih bermakna kamu mengkhianati agama, mengkhianati perjuangan Pas.

Perwakilan yang lemah, tohor ilmu dan jahil agama akan mudah terpesona dan bergerunyut hati apabila dikaitkan dengan syurga dan neraka.

Paling dahsyat dalam pemilihan kali ini apabila Dewan Ulama sendiri membuat senarai nama, ini menjelaskan orang yang berada dalam dewan yang dikira suci lagi maksum itu juga turut campur tangan.

Apa lagi perwakilan yang dihantar itu sudah dipilih dan disaring, di peringkat kawasan lagi untuk datang bermuktamr. Mereka "dipunggah" sambil makan angin dan menjadi penepuk dan penyorak kepada apa yang berlaku.

Peraturan menyerahkan perwakilan kepada penentuan jawatankuasa yang diautokrasi oleh YDP mungkin sudah tidak relevan lagi dan akan terus meletakkan Pas dalam telaga buta.

Saya sering bermadah sesuatu yang lahir dari sistem yang tidak baik itu ia tidak akan menghasilkan natijah yang baik dan berkualiti.

Bertolak dari itu, kepada saya pemilihan barisan kepimpinan Pas di semua peringkat, untuk sessi kali ini adalah tidak waras. Ia dibuat tanpa resional umum.

Jadi mereka yang diangkat untuk memimpin Pas selama dua tahun 2015 - 2017 adalah mereka yang bukan semua orang atau ahli-ahli sepatutnya. Mereka tidak dibuat dengan bijaksana, sebaliknya dipilih secara kolektif yang telah diragakan demikian rupa.

Apakah Pas akan dapat lonjakan dengan diuruskan oleh pemimpin yang dipilih secara tidak bebas dan waras dan umpama pemilihan ayam seraga ini?- Dipetik daripada RN

Last Updated on Friday, 05 June 2015 17:13

Wednesday, June 3, 2015

YANG LEMBIK SUDAH, YANG KERAS ?

KUALA LUMPUR 1 Jun - Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin hari ini menyatakan persetujuan ke atas penyelesaian isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dengan meletakkan syarat diatas sokongan itu.

Menurut Naib Presiden UMNO itu, tiga syarat harus dipatuhi 1MDB untuk terus mendapat sokongan menteri kabinet.

"Pertama, Pelan Rasionalisasi; kedua, urus tadbir yang baik dan akautabiliti bagi pihak yang bersalah.

"Ketiga, transparensi dalam kesemua hal berkaitan perkara 1 dan 2," katanya menerusi kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyarankan kepada mana-mana ahli kabinet yang tidak bersetuju dalam isu 1MDB untuk meletakkan jawatan.- RN

Ulasan

Menjelang Pemilihan UMNO 2013, DS Hishammuddin kena belasah teruk. Dikatakan lembik dan lemah kerana meminta maaf berkaitan isu menghunus keris.

Pada ketika itu tak ada orang bela beliau padahal permohonan maaf itu adalah arahan MT UMNO. Labelling ' lembik ' ini hampir hampir menjatuhkan beliau.

Rupa rupanya orang lembik ini yang konsisten dalam isu 1MDB. Sajalah aku nak bertanya, yang keras selama ini pergi mana ?

Saturday, May 30, 2015

MAT SABU TUNJUK BELANG..

Mat Sabu balun Haji Hadi dan Nik Aziz secara serentak. Korang bacalah, aku sali artikel ni daripada RN..

TUMPAT 30 Mei - Krisis dua pucuk pimpinan utama Pas dilihat semakin meruncing menjelang pemilihan parti itu awal Jun ini, dengan timbalan presiden Mohamad Sabu semakin lantang mengkritik kepimpinan presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Mohamad atau lebih dikenali Mat Sabu yang akan mempertahankan jawatannya pada Muktamar Tahunan Pas 2015, mempertikaikan kegagalan Abdul Hadi untuk menawan Terengganu, selain menyindir tindakan Abdul Hadi yang mahu keluar daripada pakatan pembangkang.
    
"Pidatonya (Abdul Hadi) begitu hebat, ceramahnya, kuliahnya, Rusila (nama tempat di kawasan Parlimen Marang), kereta 'parking' berbatu, jadi macam pekan hari bila Tok Guru Abdul Hadi beri kuliah, tapi bila pilihan raya umum (tetap) tak boleh ambil Terengganu (daripada Barisan Nasional (BN).
    
"(Sehinggalah pada) tahun 1999 kita berpakat dengan Parti Keadilan (Rakyat), dapatlah kita memerintah Terengganu. Ertinya kita ambil Terengganu pun melalui pakatan. Bagaimana nak kuasa? Kita kena berpakat," katanya pada ceramah isu semasa Pas di sini, malam tadi.
   
Turut hadir pada ceramah itu ialah Ahmad Awang yang akan menentang Abdul Hadi bagi jawatan presiden pada pemilihan parti nanti.
     
Abdul Hadi sebelum ini dilaporkan berkata, beliau akan membawa Pas keluar daripada pakatan pembangkang jika DAP mencetuskan provokasi ke atas parti itu selepas tidak bersetuju dengan usaha Pas untuk melaksanakan hudud di Kelantan.
    
Ramai pemerhati politik melihat pemilihan Pas pada muktamar tahunan pada 4 hingga 6 Jun itu nanti sebagai pertandingan antara golongan ulama dan bukan ulama atau 'erdogan'.

Mat Sabu yang dilihat pemerhati politik sebagai pro kepada DAP, turut memberikan contoh senario di Kelantan sekitar 80-an ketika Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memimpin Pas Kelantan, tapi gagal memerintah negeri itu kerana tidak bergabung dengan parti pembangkang.
    
"Bila lahir parti Semangat 46. Pas berpakat dengan Semangat 46 (untuk) lawan Umno dan kita menang semua kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) dan Parlimen (di Kelantan).
   
"Ertinya sehebat-hebat (Allahyarham) Nik Aziz, dalam hal pilihan raya umum, (tetap) tak boleh ambil Kelantan (dari BN) melainkan bila tahaluf (bekerjasama) dengan Semangat 46. Ertinya dalam politik ini kita pakat, undi banyak, kita berpecah, undi  kurang," katanya.
    
Sementara itu, Ahmad ketika ditemui pemberita berkata, beliau akan terus mengekalkan Pas dalam pakatan pembangkang jika dipilih menerajui parti itu nanti.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...