Followers

Boikot Barangan DAP

Boikot Barangan DAP

Tuesday, February 11, 2014

18 SX ! GURU TAK SENTUH ISTERI BERBULAN BULAN !


Ini Muhyiddin dengan Idris Jusuh kena tanggunglah. Seorang kawan aku, cikgu di sebuah sekolah menengah. Semalam aku bercakap dengan dia. Katanya ( maaflah ),
" Dah berbulan tak sentuh bini ooo . Aku nak bini tak larat, bini macam nak aku pulak rasa nak mampuih ! ".

Aku tanya dia " Teruk benarkah jadi cikgu ? ".

Rupanya cikgu sekarang ni bekerja 10 jam sehari. Sampai pukul 7 dan balik seawal awalnya pukul 5 petang. Kalau ada program PPD atau Jabatan, cikgu mungkin kerja 7 hari seminggu.

Kerja tak pernah selesai di sekolah. Mesti buat di rumah sampai 1/2 pagi. Masukkan data, masukkan maklumat. Inilah yang berlaku hari hari.

Aku kata buatlah setakat yang terdaya. Setakat terdaya apa, katanya.

Tak siap pada masa yang ditetapkan, bersedialah kena balun. Pengetua, pegawai Jabatan dan akan diumumkan pula dalam mesyuarat peringkat daerah dan negeri.

Aku tanya kawan aku " Tak kan tak de penyelesaian ?"

Katanya " Ada. Satu cara jer. Tukar kerajaan. Benda benda semua kerajaan zalim yang tak faham rakyat. Selagi kerajaan UMNO ni, selagi itu nasib guru tak terbela ! ".

Aku tak mau komen apa apa. Terserahlah kepada Menteri Pelajaran. 


5 comments:

Anonymous said...

Siapa boleh bagi jaminan jika tukar Kerajaan semua perkara boleh selesai dan jadi ringan??? Atau keadaan akan menjadi lebih teruk daripada kerajaan yang sedia ada??? Kemudian tukar lagi Kerajaan kerana tak puas hati dengan dasar baru... Sudahnya semua pun akan rugi. Berhati-hatilah dengan mainan politik persepsi.

Anonymous said...

Adik ipar saya seorang guru sekolah menengah dapat pulak pegi berdakwah (ahli tabligh) sampai 40 hari tinggalkan anak isteri.Cammana tu? Kira zalim gak ke?

Anonymous said...

alasan paling dangkal seorang cikgu,kalau dah sokong pembangkang tu ngaku sajalah.masa kerajaan umum naik gaji tak pula kata kerajaan terok...nyampah aku

Anonymous said...

Sebenarnya memang banyak kerja guru tapi taklah sampai mengganggu kehidupan. Saya nampak kalau dilaksanakan dengan berkesan, banyak perkara baru ini akan hasilkan sesuatu yang amat baik. Inilah pengorbanan namanya. Pahalanya banyak!

anjingBaruababi said...

Memang betul guru kerja banyak 12 hari seminggu, 72 jam sehari...pergi sekolah jam 6.45 pagi ..pulang ke rumah 5.00ptg...berniaga pasar malam hingga 12.00 malam.....berniaga MLM ......ikut tabligh....pergi ceramah politik.....jual insuran.....kursus insuran....layan internet....memang sibuk...membebankan.....cuba tanya Polis...depa kerja berapa jam sehari...on call....depa tak merungut pun.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...